Rengeteg vitamin van a naspolyában!

A naspolyának nagyon magas a C-vitamin-, B- és E-vitamin-, vas-, kalcium-, kálium-, mangán- és cinktartalma, s mellette rengeteg pektint tartalmaz, ami a koleszterint szinten tartja. Sőt, még a magját is fel tudjuk használni: főzetét vesekő hajtására vehetjük elő. Ezen kívül számtalan finomság készülhet a gyümölcsből – csupán az élvezet kedvéért.

A naspolya fája nagyon szívós, az asztalosok előszeretettel dolgoznak vele. Kérgét és leveleit régen cserzésre használták, mert nagyon sok csersavat tartalmaz. Kérgéből anno főzetet készítettek, s vérzések csillapítására használták. Magvainak levét pedig akkor vették elő, amikor valakinek veseköve volt. Természetesen a termésnek is van „gyógyereje”: a szájüreg és a garat gyulladásai ellen is használhatóak a belőle előállított készítmények.  

A naspolya rendkívül sok vitamint tartalmaz (ahogyan a bevezetőben jeleztem is). Főként C-vitamin tartalma kiemelkedő (és értékes a téli időszakban): száz grammonként 12 mg! Aki vérzékenységben szenved, annak vastartalma miatt ajánlott fogyasztani, aki pedig a csontjait szeretné erősíteni, az gondoljon a benne lévő jelentős kalciumra! Gyulladáscsökkentő hatású. Energiatartalma: 55 kcal, 236 KJ/100 gramm.

 

A naspolyáról az alábbi linkre kattintva olvasható el egy érdekes cikk:

http://fmc.hu/2018/02/24/kutass-naspolya-utan-a-ho-alatt/