Pótolható-e élelmiszerekkel a szükséges D-vitamin mennyisége?

Pótolható-e élelmiszerekkel a szükséges D-vitamin mennyisége?

Jobb életminőséget és egészségben eltöltött hosszabb életet érhetünk el megfelelő mennyiségű D-vitamin bevételével. Egy tanulmány szerint kellő odafigyeléssel jelentősen csökkenthető lenne a csípőtáji törések, az 1-es típusú cukorbetegségek, a daganatos betegségek és az influenzás tünetek megjelenése, miközben a várható életkor 2-3 évvel meghosszabbodhatna.

 

Először is foglaljuk össze a korábbi cikkekből levezetve, hogy mi mindennel hozható összefüggésbe szervezetünk D-vitamin szintje - a bőrben UV B sugárzás hatására termelődő és a táplálékkiegészítőkkel bevitt D3 vitamin + a táplálékkal bejutó minimális mennyiségű D2 vitamin együtt!

 

A D-vitamin az alábbi területekkel kapcsolódik:

 

- az immunválasz-készséggel

- a daganatképződéssel

- a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésével

- a magas vérnyomással

- az ízületi gyulladással, autoimmun betegségekkel

- a csontszerkezet alakulásával, izomerő kifejtésével

- a terméketlenséggel és a magzat fejlődésével

- az inzulin aktivitásával és rezisztenciával

- a pszihiátriai zavarokkal: depresszió, autizmus, skizofrénia

- a neurológiai kórképekkel: Parkinson, Alzheimer, szkllerózis multiplex

 

„Milyen élelmiszerekben található sok D vitamin?” – tehetnénk fel a kérdést arra gondolva, hogy majd a táplálkozás során elengedő mennyiségű vitamint viszünk be a szervezetünkbe a téli hónapokban, s nem kell máshogyan megoldanunk a pótlást. Hamis illúzió azonban arra számítani, hogy majd a sok tojással és tejtermékkel meg van oldva a probléma.

 

Amikor a D-vitaminról beszélgettem Dr. Kovács Lászlóval, figyelmembe ajánlotta Dr. Toldy Erzsébetet, akinek a D-vitaminról szóló előadása így kezdődik: "Szögezzük le, hogy a D-vitamin ellátottság nem dietetikai kérdés". Példának hozta fel, hogy tojásból harmincat (!) kellene elfogyasztanunk ahhoz, hogy minimálisan fedezzük a napi D-vitamin szükségletünket, ami eszméletlen mennyiség. Ezen kívül cáfolja azt a hiedelmet, hogy egy tojássárgája a szükségletünk 7%-át fedezné.

 

A magyar táplálkozási szokások az ételeinkkel a szükséges D-vitamin bevitelnek csak a töredékét biztosítják, de ha az alábbi élelmiszerekből télen többet fogyasztunk, javíthatunk ezen az arányon.

Ám nem szabad elfeledkezünk arról, hogy ezekben a hónapokban – ennek ellenére - is szükség van a megfelelően adagolható, kapszulák vagy tabletták formájában történő D-vitamin pótlásra.

 

A kérdést tehát így pontosíthatnánk: „Milyen élelmiszerekben található a többihez képest nagyobb mennyiségben D-vitamin?”

 

 

A cikk folytatása elolvashtó az alábbi linkre kattintva:

https://fmc.hu/2020/12/13/potolhato-e-elelmiszerekkel-a-szukseges-d-vitamin-mennyisege/